onsdag 25. september 2013

Tema: Slik dekker du bordet


Jeg starter en ny spalte her på bloggen, kalt "TEMA"
Temaet blir ulikt fra gang til gang, men felles for innleggene i denne "spalten" er at jeg går mer i dybden på temaet.
Aller først tar jeg for meg temaet 
Borddekking

....det er ingen hemmelighet at hyggelige omgivelser 
når man skal spise gir en ekstra hyggelig "spisestund", ikke sant?

Borddekking 
kan være aktuellt til de fleste måltider, 
både en enkel frokost, middag med familien eller festmiddagen.
 Hvor mye man legger i det er nok variabelt, men hos oss bruker vi fine servietter også til den enkle brødskiva....som en liten "fest" i hverdagen!*blunkesmil* 


Før jeg begynner å dekke på har jeg ofte valgt:
*Tema: farger/dekor
*Mat som skal serveres 
*Type anledning


Tradisjonellt sett 
er det en rekke regler å ta hensyn til ved borddekking til en finere middag eller anledning.

Aller først er det greit å vite hva en Kuvert er. 
I følge nettstedet "skikk og bruk" er kuverten
 "alt som står foran hver enkelt person før og under et måltid", 
og inkluderer da glass, bestikk, serviett, servise og evt kuvertdekor/bordkort. Hver kuvert skal være lik i følge de tradisjonelle reglene, og dekkes etter høyrehendte. Venter man en venstrehendt gjest får man vurdere ut i fra situasjon og gjest, eventuellt høre med vedkommende hva han/hun ønsker.

Servise/Tallerkner
Dekketallerken-midt i kuvert ca 1,5 cm fra bordkant
middagstallerken uten dekketallerken-midt i kuvert ca 3 cm fra bordkant
Suppetallerken/forretstallerken-oppå middagstallerken
Kuvertsasjett til brød/salat-til venstre for de andre tallerkenene

Bestikk
Kniven:Høyre side av tallerkenen med skarpkanten vendt mot tallerkenen.
Gaffelen:Venstre side av tallerkenen med piggene vendt mot taket.
 
               Skal det spises kun med gaffel eller skje legges denne på knivens plass.

dessertskjeen eller dessertgaffel:
Ovenfor tallerkenen med håndtaket til høyre.
Dessertgaffel:Ovenfor tallerkenen med håndtaket til høyre
Spesialbestikk:Til høyre for kniv/på kuvertasjett

Ved flere retter og flere sett bestikk legg det bestikket som skal brukes først ytterst. Bestikket skal ligge på linje og ca 3cm fra bordkanten.

Glass
Glassene skal stå plassert til høyre for kuvertens midtlinje,
 altså til høyre for tallerkner/asjetter.
Glasset som passer til drikken som skal serveres først 
skal stå ytterst osv. Det skal alltid være et vannglass ved kuverten, og dessertvinglass kan settes på først når dessert skal serveres.
I følge "reglene" skal det finnes max 4 glass til hver kuvert på bordet samtidig.

Servietten
plasseres til venstre for kuverten eller oppå kuvertasjett
Plasser vannkarafler salt & pepper, dressinger, sauser o.l. innenfor gjestenes rekkevidde

Det er litt forskjell i "de tradisjonelle borddekkingsregler" på ulike nettsider, men dere finner mer og illustrasjoner
 HER , HER og HER



....men jeg er ikke så streng på "reglene" når jeg dekker opp, 
og mener dessuten at man må se an anledningen. 
Skal man dekke opp til familiemiddag trenger man neppe tenke på de tradisjonelle reglene i stor grad.

Jeg følger hovedreglene:
*Bestikk/servise tilpasset rettene som skal serveres
*Dekker opp for "høyrehendte" med glass på høyre side
*Sentrerer oppdekning midt foran sitteplasser

Jeg synes imidlertid det er viktig å leke seg litt: 
Det skal være rom for kreativitet når man dekker bordet!
Tenk gjerne utradisjonelle alternativer der det passer seg, som bestikket i "bestikklomme" eller plassert i en "bestikkbeholder". 
Det er også flott å tenke helhet i farger, morsomme/spennende detaljer og eventuellt hyggelige bordkort.

Images: Lidyll

En ting jeg derimot synes er viktig, 
er at alle som sitter ved bordet kan få øyekontakt med hverandre. 
Dette gjør mye for stemning og prat over bordet. Tenk da litt på at borddekorasjoner og dekor som lysestaker ikke er plassert i veien eventuellt vurder lavere dekor dersom dette kommer midt i synslinjen.

Da har jeg samlet en del informasjon om borddekking i dette innlegget og håper det blir nyttig for noen av dere. Dere finner mer inspirasjon til bordet under etiketten "Borddekking" i min sidebar. 

Ønsker alle en super onsdagskveld!
...jeg skal ut og spise middag med venninner!
Gleder meg!

***
Some rules for tablesetting.
...to my englishreading followers: 
I am so sorry, but this is only in norwegian.
You could try the google translater in the sidebar.
Have a nice evening!







9 kommentarer:

  1. Så magen gode tips og du er så flink! Tusen takk og nyt dagen!
    klem Vibeke

    SvarSlett
  2. Å dekke bord er morsomt, både formelt og uformelt. Når jeg dekker bord, er det ikke mange andre som slipper til (må ikke forstyrre bildene av bordet som jeg har i hodet). Fint innlegg med fine bilder.

    SvarSlett
  3. Vakker oppdekking! Du er så kreativ og flink! Takk for flotte tips! Ha en koselig helg! :)

    SvarSlett
  4. Masse fine bilder og deilig inspirasjon som vanlig :) Helt enig i at man kan leke seg, da blir det straks bedre stemning rundt bordet og!
    God helg til deg!
    Lina

    SvarSlett
  5. A similar device is used in Babylon 5, where we know what happens to the principals, most notably Londo, years in advance. A fine example is Connie Willis' chanel replica appropriately-named novel Doomsday Book, a time-travel tale about the Black Death. In Terry Gilliam's Twelve Monkeys, it's a future plague that's cartier replica destroyed hope, with the hero's death predicted in the opening frames. Meanwhile, Nevil Shute's post-holocaust On the Beach, in both book and film form, makes the whole prospect of survival absurd. At the end of the story rolex day date watches, the Australian characters take suicide pills to escape the radioactive winds sweeping round the world. No bangs, only whimpers.

    SvarSlett

Takk for at du har lyst til å legge igjen en kommentar! Jeg blir så utrolig glad hver gang!*smil*