søndag 2. desember 2012

DIY: Lag 5 enkle julekuler


Hva med å lage juletredekoren selv i år?
*blunkesmil*

Her har jeg 5 forslag til dere:
  • Stripete garnkule i rosa og hvitt 
  • Kule med tekstil
  • Kule med paljetter
  • Sløyfe 
  • Peacetegn


Stripete garnkule i rosa og hvitt

Du trenger:
Garn (2 ulike farger)
Limpistol
Isoporkule (12kr Panduro)
Hyssing til oppheng
Saks
Syl eller spiker

Gjør slik:
Bruk syl eller spiker til å lage et hull der du skal lime fast oppheng.
Klipp opp ønsket lengde på opphengstråd. Knytt sammen i bunnen. Lim nedi hullet. Dette blir toppen av kulen.
Garnet surres og limes fast litt og litt rundt kulen. Begynn i topp rundt oppheng. 
Avslutt i bunnen. Lim eventuellt på en perle her.



Bilder: Lidyll photo
Kule med tekstil

Du trenger:
Tynne remser av restetekstil (så lange som mulig).
Lim (RX-lim eller limpistol)
Hyssing til oppheng
Isoporkule
Syl eller spiker

Gjør slik: 
Tekstilremsen skal surres rundt kulen slik at det blir overlapping og tekstilen dekker kulen helt. 
Her finnes det flere surre-teknikker, men jeg tar pr nå inget dypdykk. Det enkleste er å surre "rundt en akse". 

 Man følger samme prinsipp som når man limer garnkulen. Lim litt og litt. Her man både rx-lim og limpistol brukes. Er du av den utålmodige typen lønner det seg med limpistol, men pass da på at det ikke blir tykke lag.

 
Oppheng skal lages i en av "aksepunktene" der tekstillaget er tykkest. Bruk en tapetkniv og kutt til et kryss.Bruk syl eller spiker til å lage et hull i isoporen.
Klipp opp ønsket lengde på opphengstråd. Knytt sammen i bunnen. Lim nedi hullet. Dette blir toppen av kulen.

Heng til tørk om du har brukt RX-lim.

Kule med paljetter

Du trenger:
Paljetter i løsvekt (Ebay)
RX-lim
Isoporkule (panduro)
Hyssing
Syl eller spiker

Gjør slik:
Lag oppheng (se under garnkulen)
Lim på litt og litt av paljetter på hele kulen.
La den tørke mellom omgangene og når den er helt dekket av paljetter.

Sløyfe

Du trenger:
Tekstil
Limpistol (og/eller syutstyr)
Ståltråd
Knapp
Hyssing
Saks

Gjør slik:
Knytt sammen en hyssingbit i enden(opphenget).
Klipp to remser av tekstil.Like brede, den ene noe kortere enn den andre.
 Brett tekstilremsene (i en sirkel, trykk flat)slik at yttersiden er ut hele veien og lim sammen på midt med den minste ytterst.
Lim sammen disse to "lagene til en sløyfebase.
Surr sammen i midten med en ståltrådbit for å få sløyfeform.
Lag en liten "hempe" av ståltråden på baksiden av sløyfen hvor opphengstråden kan festes.

Lim på en knapp i senter foran.

Peacetegn

Du trenger:
Avbitertang/tang
Ståltråd (her med gullfarge/Panduro)
Hyssing til oppheng

Gjør slik:
Begynn med å lage en sirkel av ståltråden, før man lager "strekene" i senter. Når man har laget dette, surr rundt hele veien med ståltråden.
Knyt på en hyssing som oppheng.

 -

Håper dere fant litt inspirasjon her??
*blunkesmil*

Den lekre Elgen er fra BYNORD og er handlet på Hviit.

Ønsker alle en super søndagskveld!
..og første søndag i advent!
Klem fra meg

***
Some DIYs in norwegian.Easy to make.
Enjoy!        
    
___________
Redigering:
Jeg henger meg med på NIB sin utfordring:
Jul i vårt hus.

Titt innom for å se masse lekre bidrag!   

16 kommentarer:

  1. Å, så lekkert!!
    Jeg vil også lage julekuler!
    Takk for herlig inspirasjon:-)

    Klem

    SvarSlett
  2. Så utrolig kult :) Falt veldig for den paljettkula :)
    Ha en fin søndag videre.
    klem Jane

    SvarSlett
  3. Så stilig! :) jeg har så mye juletrepynt fra i fjor, så tror ikke d blir så my nytt. Mn den med paljetter åå var dritlekker! :) takk for tipset! Ha en fin søndag! Klem

    SvarSlett
  4. Kjempesøte alle sammen! :) Likte garnkula skikkelig godt! Og det er jo aldri feil med paljetter :) (Her i England har de de sykeste paljettkjolene! Så en her om dagen som hadde fått meg til å matche den julekula perfekt! I alle fall etter noen runder pinnekjøtt;))

    Klem, Vera

    SvarSlett
  5. Gode ideer! Skulle gjerne laget paljettkula, men har nok ikke ro på meg til å gjøre det i år...
    Så flott at du deler ideer!

    Håper du koser deg første søndag i advent!

    :-)

    SvarSlett
  6. Takk for supre tips! Kjempe søte kuler :)

    Ha en fin adventssøndag :)

    Klem fra Nina
    http://drommevillaen.blogg.no

    SvarSlett
  7. super DIY! alle vare kjempe søte :D

    SvarSlett
  8. Nydelig, Live! Mine favoritter er den i gull og den lyserosa-stripete.
    Takk for fine tips!
    God kveld til deg, Live!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett
  9. Helt nydelig, det bildet med vasen og alt sammen! :)
    Herlig og personlig julepynt, og takk for fremgangsmåte!
    Hva synes du om retronissene mine?
    Fin kveld til deg! :)
    Klem Lisa

    SvarSlett
  10. Kjempefine julekuler :) fint å få tips til ting å lage selv, og fine framgangsmåter :)
    Min favoritt ble gullpaljettkula!!
    Fin kveld til deg :)

    SvarSlett
  11. Så fine! Jeg har akkurat knekket brette-3D-stjerne-koden, og er nesten blitt brette-ustoppelig;)

    Fin adventstid til deg:)

    SvarSlett
  12. Du er såå kreativ!
    flinke du :)

    klem

    PS! Nala sender nuss og logrer!

    SvarSlett
  13. Åååå så fine!!!!
    Elsker paljettkulen!!!!

    SvarSlett
  14. Takk for sist! Det er alltid så koselig å se ditt blide fjes!!

    Så snill du er som deler slike flotte og kreative tips. Dette var morsomt, og jeg likte spesielt godt bling-kulen . :o)

    Ønsker deg en fin adventsuke videre!

    Klem,
    AW

    SvarSlett
  15. Du er så utrolig flink og kreativ. Jeg får lyst til å sette i gang å lage masse selv etter å ha sett gjennom bloggen din. Nå som vi har fått Panduro hobby på det nye kjøpesenteret er det jo ingen unnskyldning til å ikke gjøre noe....

    SvarSlett
  16. Så masse fine bilder og herlig blogg! Jeg legger meg til som følger. Jeg er ny interiørblogger! :) Spennende. Er så mange mange flinke der ute.

    SvarSlett

Takk for at du har lyst til å legge igjen en kommentar! Jeg blir så utrolig glad hver gang!*smil*