torsdag 8. mars 2012

Lidyll design; Knapper med lotusmønster og bestemors blonder


Jeg har ikke vist dere så fryktelig mye av prosjekter jeg har drevet med, så nå var det på tide!

Dere har sikkert hørt om knappemakeriet 

I 2010 designet jeg noen knappe forslag med utgangspunkt i denne bedriften og deres knapper.Disse kom aldri i produksjon, men kanskje jeg skulle laget noen?
*blunkesmil*


I løpet av idestadiet dukket det opp mange morsomme ideer. Det øverste bildet viser dekor basert på norsk bunadsøm. 

For kattene var selfølgelig Ferdinand-pusen en god inspirasjon!*ler*



 Jeg endte opp i 2 "slutt-ideer", hvorav knapp 1 var basert på de kjente emaljekjelene/bollene fra cathrineholm. Disse ble designet av Grete Prytz Kittelsen, og knappene fikk derfor navnet 
"i gretes fotspor" som en hyllest til henne.

Jeg er jo stooor fan av cathrineholm serien, 
som sikkert flere av dere vet.
*blunkesmil*

Bilder og design: Lidyll

 Neste knapp skulle inspireres av stilen "shabby chic". Selv om ikke denne stilen er helt "meg", har jeg forståelse for flere av elementene i stilen. En av tingene jeg er glad i er gamle kniplinger, blonder og brikker (såkalte doilies). Derfor tok jeg utgangspunkt i noen jeg har arvet etter min mormor, noe som ga knappene navnet "Bestemors blonder".

Hva synes dere???

Ønsker alle en flott dag!
...og alle kvinner der ute: Ha en flott kvinnedag!

***
 I designed some buttons in 2010 I thought I might share with you. The first one is inspired by the cathrineholm enemal series with lotus pattern, and the second one by my grandmothers doilies. Like it? 

.........................
Redigering: 
Visstnok er ikke lotusmønsteret vi kjenner så godt fra cathrineholms lotus-serie en del av det originale designet til Grete Pryts Kittelsen. Lotusmønsteret ble lagt til fra cathrineholm-fabrikken uten at Kittelsen visste det,og var designet av fabrikkansatt Arne Clausen.


 

22 kommentarer:

  1. Hei Live,
    Så fint knappedesign - visste ikke at du drev med dette. For et talent du er! Håper virkelig at disse kommer i produksjon, det fortjener du virkelig. Tenk, knapper med lotus-motiv da. Kjempekult!
    Ha en fin dag videre.
    Klem :-)

    SvarSlett
  2. WOW! så utrolig gøy å se litt av det du jobber med, så spennde.

    Jeg synes alle designene var fine på hver sin måte.
    Grasiøsheten i kattekanppene.
    Gretes fotspor, utrolig kult herlige knapper
    og til og med de shabbychic inspirerte (er og har aldri vært stor på shabby chic) var kule, særlig de med rutemønster bak.

    Burde virkelig produsere disse knappene.

    Flink du er altså :)

    SvarSlett
  3. Helt fantastisk !
    Hvis lotus knappene kommer i produksjon , så skal jeg ha ;)
    Er superfan av de knappene , har øredobber og ring også .

    Lykke til :)
    Klem fra Janne

    SvarSlett
  4. Åh, så fine! Likte katteidéen, men kanskje vanskeleg å få plass til på ein liten knapp, hehe
    Takk for dagens inspirasjon ;)

    SvarSlett
  5. Så spennende! Mye lekkert:)
    Likte godt knappene med pus på, noen slike ville jeg gjerne hatt i ynglingsjakka!

    Jeg vil jeg gjerne se flere prosjekter, inspirerende :D

    God torsdag til deg:)

    SvarSlett
  6. Så gøy!! Knappene var jo superkule!! Glad torsdag til deg!

    SvarSlett
  7. Så spennede prosjekt... Syntes de var kjempe fine :)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  8. Herlig og så spennende, frøken!
    ...DU er flink asså!

    NYDELIG!!

    Ja, hvis de kommer i produksjon
    skal jeg ha!!!

    STOR
    KLEM

    SvarSlett
  9. SÅÅÅ fine knapper!!! Kan godt forhåndsbestille på stående fot:))) Ikke slipp denne idèen - men ta den helt ut:) Dette var en opptur:)) Klem

    SvarSlett
  10. Fantastiska tycker jag. Är det någon av knapparna som finns i produktion?
    Kramar Kicki

    SvarSlett
  11. kreativ som du er,
    jammen får du det ikke ned på papir,
    for ikke å snakke om ut på bloggen:)
    og kanskje i produksjon??
    super fine var de!
    klem

    SvarSlett
  12. For en fantastisk idee, blir det prytz knapper så er jeg en kjøper iallefall :)

    SvarSlett
  13. Så masse flotte idéer. :) Likte veldig godt "I gretes fotspor" :)

    klem Jane

    SvarSlett
  14. Jeg har ikke ord! Du er såå dyktig! LOVE LOVE LOVE!

    Ønsker deg en finfin torsdag!
    Her er jeg endelig hjemme igjen og det var jammen meg godt :) Venting på flyplass er horribelt!

    Nå steker mannen vaffel, mens vi jentene koser oss i sofaen *gliser*

    klemklem

    SvarSlett
  15. Hei kjære!
    Er det du som er så flink til å tegne?? Imponert!!!:D
    Veldig fine idèer må jeg si! Og så med inspirasjon i Ferdinand da<3
    Takk for kos kommentar!! - ja vi skulle hatt med pusene våre i utfordringen.. Men Leon var -for èn gangs skyld- ikke til stede da bildene ble tatt. Dvs han holdt seg litt i bakgrunnen denne gangen;)
    klem til deg og pus<3

    SvarSlett
  16. WOW - så flotte - de Cathrineholm-knappene var herlige - skulle gjerne hatt slike knapper, jeg:)
    Kjenner til Snella og Petronella - må regelmessig innom knapperiet på St. Hanshaugen i Oslo for en titt (og alltid litt handling, er jeg redd ...;)

    Fin kveld og klem til deg!

    SvarSlett
  17. FANTASTISK, kjempe flotte knapper....
    klem

    SvarSlett
  18. halloen søta
    & wow! for noen knapper da!
    du er den fødte designer jooooo!
    ha en glad helg
    smil&klem

    SvarSlett
  19. God lørdag!! Takk for alle fine kommentar. Veldig hyggelig altså! Deilige farger på knapper, kopper og sommerfugler. Mintfarger, rosa, lilla, lyseblått. Artig å se hvordan man skisser frem og planlegger en knapp! Veldig stilig. LEkkert!!. Storm her i Rosendal der jeg er nå.! Kjøkkensaken jeg lagde for BM kom såå godt med med tanke på det nye kjøkkenet i huset jeg pusser opp. Også et retro kjøkken. Noen ganger kan man spare på det gamle og bygge på, men noen ganger er det bedre å kjøre på med nytt. Mitt nye kjøkken, DET blir en deilig miks det!! Gleder meg til å få det i hus!. Signe

    SvarSlett
  20. Så flotte knapper, herlig :)
    Takk for fin kommentar inne hos meg :)
    Bli gjerne med på min give away!

    Klem Linnea

    SvarSlett
  21. Flotte knapper du designer!
    Ønsker deg en herlig helg ♥
    Vil du vinne 4 nummer av BoligDrøm kan du prøve lykken inne hos meg nå :)
    Klem Anette

    SvarSlett

Takk for at du har lyst til å legge igjen en kommentar! Jeg blir så utrolig glad hver gang!*smil*