onsdag 12. desember 2012

DIY: Lag juletrepynt av søte lekefigurer


Jeg har blitt så glad i mine porselensdyr til å henge på juletreet fra Bynord. 
Handlet på fiiineste Hviit.no.

....men plutselig var det en liten pusekatt (Les: Ferdinand) som synes en av de som hang lavt nede at han kunne nå dem var veldig morsomme å leke med. Før jeg visste ordet av det lå den på gulvet i biter, mens en forskrekket pusekatt så på meg med store forskrekkede "det-var-ikke-meg-øyne....*ler*

Akkurat da fikk jeg en ide som jeg tenkte jeg kunne dele med dere.


Hva med å lage søt dyre-pynt som ikke knuser?
Fine til å henge innenfor rekkevidde av lekne kattepuser og små barn:)



Dette trenger du:
Dyrefigurer i plast 
(lekebutikk,hobbybutikk, ebay. Eller plastfigur fra kinderegg)
Lim 
(Jeg brukte superlim. Evt RX-lim/limpistol))
Ståltråd
Avbitertang
Silkebånd
Evt spraylakk 
(min er pastell fra KEM)
Syl evt lite borr
  
Bilder: Lidyll photo



 Slik gjør du:

Ønsker du å forandre farge/overflate på plastdyret, kan disse spraylakkeres. Gjør eventuellt dette først, og la tørke.
 
Plastdyrene jeg har brukt er såpass myke at jeg kunne bruke en syl til å lage et lite hull på ryggen av figurene. Er figurene du skal bruke laget av hardere plast, kan det hende du må bruk et lite bor.

I dette "hullet" skal opphenget festes. 
Det trenger ikke være dypt, men ca 2-5mm.

Opphenget har jeg lagt  vet å lage en løkke av ståltråd som surres sammen i bunnen. Her klipper du av med avbitertang, slik at du får en liten tapp. Lim denne nedi hullet slik at kun opphengsløkken synes.

Så knyter du fast et slikebånd eller hyssing. 
Voila! Fiks ferdig til å henge opp på juletreet og lignende. Eventuellt er de jo søte på barnerommet!

Fine?*smile*
Nå henger de vakre bynord figurene så høyt at de er utenfor pusens rekkevidde. Da kan heller dyrene som tåler litt mer henge lenger ned.
 *ler*

***
Making christmasornaments of plastic animals.
Cute for the childrens room? Or maby for the christmas tree?

20 kommentarer:

  1. ELSKER det lille turkise ekornet!!!
    Super søte Live :)

    SvarSlett
  2. Very cute for childrens room, i like the turquoise squirrel a lot :))
    Wish you a nice day, Svenja

    SvarSlett
  3. Så utrolig smart! Genialt at de tåler litt når man har dyr eller barn - hehe!

    SvarSlett
  4. Superlurt! Foreløpig har Lilly-pusen latt de søte, men akk så knuselige julefigurene mine fra Åhlens være i fred, men jeg er ikke sikker på om det kommer til å vare så lenge.. ;)

    SvarSlett
  5. supersmart! har en hel liten skogsfamile som jeg tenkte skulle bli til uro for lille, men tror jammen de skal få henge på juletreet før den tid:)
    Takk for supert tips!
    klem Cathrine

    SvarSlett
  6. Skjønne de ble!

    Nyt adventdsuken videre

    :o)
    AW

    SvarSlett
  7. Å, så herlig idé! Du kommer på så mye kreativt altså! Hehe, stakkars Ferdinand da... De skjønner straks de har gjort noe de ikke skulle, disse dyra. :)

    SvarSlett
  8. Så smart!!!
    Hihi.. ser for meg Ferdinand ;-D
    Jeg har to bambier som jeg har laget om til jule"Kuler", men de skal få lov til å se ut slik de gjør.. men kanskje jeg må innom lekebutikken og hamstre litt flere smådyr ;-D Her i huset er det ikke katter, men derimot tjue nysgjerrige fingre til enhver tid ;-D

    Klemmer fra Ida

    SvarSlett
  9. Åååå så utrulig skjønne dei var,utrulig flotte og så pynter dei så fint opp og:)hihi lurt å henge det høgest mulig opp så ikkje katten blir frista:)
    Her er det komt masse snø og håper det varer lenge for er jo så fint og så gir det julestemning,herlig men kaldt:)

    Ein fine kveld til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  10. Kjempesmart ide!! :) Disse skal lages neste år!! Kjempestilig og ikke minst lekkert! Fin kveld til deg!
    klem

    SvarSlett
  11. Glimrande ide Live!
    Vi har kattunge i hus og en vilter treåring så henger ikkje det eg er mest redd for i tredet. Her i huset har tredet til og med velta....
    Klem mari

    SvarSlett
  12. Kjempe fin idè! De var super søte :)
    Veronika

    SvarSlett
  13. Åååh, Ferdinand daa! Hihi :) Jaja, disse pusekattene skjønner ikke forskjellen på porselen og papir, dessverre... men så smart med ideen om å lage egne! :)
    Gleder meg til i morgen! Klem!

    SvarSlett
  14. I LOVE IT!! Jeg elsker figurer og ikke kuler på treet, denne ideen var bare herlig! :D

    SvarSlett
  15. Hvor god en ide!! De er bare så fine :)

    SvarSlett
  16. Det var lurt :) Hørtes ut som en bra ide for meg med en 1-åring som river ned det meste :) Takk for super inspirasjon Lidyll!

    Klem fra Nina
    http://drommevillaen.blogg.no

    SvarSlett
  17. Veldig smart å henge de søte dyra på treet! :)
    Fin adventshelg til deg!
    Klem Lisa

    SvarSlett
  18. Disse var kjempesøte. Veldig mye man kan gjøre med sånne dyr har jeg skjønt (etter å ha tittet rundt på bloggene). Har selv kjøpt en liten pingvin fra ByNord. Kanksje det blir en lyseblå giraff på treet også ;)

    Klem kirsti

    SvarSlett

Takk for at du har lyst til å legge igjen en kommentar! Jeg blir så utrolig glad hver gang!*smil*